Statistical Yearbook Thailand 2016

ระดับอุดมศึกษา เป นการศึกษาหลังระดับมัธยมศึกษา ตอนปลาย แบ งเป น 3 ระดับ คือ การศึกษาระดับต่ํากว า ปริญญาตรี การศึกษาระดับปริญญาตรี และการศึกษา ระดับสูงกว าปริญญาตรี การจัดการศึกษาตามแนวระบบโรงเรียน อาจ จัดเป นการศึกษาประเภทต าง ๆ ได ตามความเหมาะสม และตามความต องการของกลุ มเป าหมาย ชุมชน และ ประเทศ เช น การฝ กหัดครู การศึกษาวิชาชีพ การศึกษาวิชาชีพพิเศษ การศึกษาวิชาชีพเฉพาะกิจหรือ เฉพาะบุคคลบางกลุ ม การศึกษาพิเศษ และการศึกษาของ ภิกษุ สามเณร นักบวช และบุคลากรทางศาสนา เป นต น การจัดการศึกษาประเภทต าง ๆ เหล านี้ ไม เพียงแต จัดตามความเหมาะสม หรือเพื่อสนองความต องการเฉพาะ ของกลุ มเป าหมาย แต ยังต องคํานึงถึงการให บุคคลได พัฒนาทั้งในด านคุณธรรม ความรู ความสามารถ และ ทักษะอย างสมดุลควบคู กันไปด วย ในป การศึกษา 2542 ระบบการศึกษาตาม พระราชบัญญัติการศึกษาแห งชาติ พุทธศักราช 2542 กําหนดให ประชาชนทุกคนมีสิทธิได รับการศึกษาขั้นพื้นฐานไม น อยกว า 12 ป โดยไม เก็บค าใช จ าย และได กําหนดให มี การศึกษาภาคบังคับจํานวน 9 ป ( ประถมศึกษาป ที่ 1 ถึง มัธยมศึกษาป ที่ 3) จากเดิมที่กําหนดไว แค 6 ป ตามพระราชบัญญัตินี้ ได จัดการศึกษาเป น 3 รูปแบบ คือ การศึกษาในระบบ การศึกษานอกระบบ และ การศึกษาตามอัธยาศัย การศึกษาในระบบ มี 2 ระดับ 1. การศึกษาขั้นพื้นฐาน ประกอบด วย การศึกษา ก อนระดับอุดมศึกษา ซึ่งแบ งออกเป น 3 ระดับ คือ ระดับ ก อนประถมศึกษา ระดับประถมศึกษา และระดับมัธยมศึกษา 2 . การศึกษาระดับอุดมศึกษา แบ งเป น 2 ระดับ คือ ระดับต่ํากว าปริญญาตรี และระดับปริญญา Higher level is a post-secondary education which is divided into three levels: diploma, under graduate and graduate levels. The provision of formal education is flexible, depending on the different ability groups, school location and the nation’s needs. There is vocational training for the students who are good at skills and who want to meet the labor market. Teacher training is for those who are interested in teaching. Special education is provided for the people who are disabled and difficult in learning. Welfare education is for the poor and remote rural students. Purposive education is offered based on the schools’ potential and the nation’s needs such as nursing, military and police cadet and transport and telecommunication as well. In 1999 the educational system was based on the National Education Act of B.E. 2542 (1999). All individuals shall have equal rights to receive basic education provided by the State for the duration of at least 12 years, free of charge. Compulsory education shall be for nine years, (grade 1 - grade 9 ) formerly it was at least 6 years. In this Act there shall be three types of education: formal education, non-formal education and informal education. Formal education is divided into two levels: 1. Basic education; education levels before higher education, consists of 3 levels namely, pre- elementary level, elementary level and secondary level. 2. Higher education is divided into two levels; lower degree level and degree level. 106 สถิติการศึกษา

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA3NzA0Nw==