Statistical Yearbook Thailand 2018

แผนการศึกษาแห่งชาติ ฉบับ พ.ศ. 2520 แบ่ง การศึกษาออกเป็น 4 ระดับ คือ ระดับก่อนประถมศึกษา ระดับประถมศึกษา 6 ปี ระดับมัธยมศึกษา แบ่งเป็น มัธยมศึกษาตอนต้น และมัธยมศึกษาตอนปลาย ตอนละ 3 ปี และ ระดับอุดมศึกษา สาหรับแผนการศึกษาแห่งชาติ พุทธศักราช 2535 จะเปิดโอกาสให้บุคคลได้เรียนรู้อย่างต่อเนื่องตลอดชีวิต โดย อาศัยรูปแบบต่างๆ ทั้งการศึกษาที่จัดตามแนวระบบโรงเรียนและ การศึกษาที่เกิดจากกระบวนการเรียนรู้ในวิถีชีวิต แผนการศึกษาแห่งชาติ ฉบับ พ.ศ. 2549 - 2559 เป็นแผนยุทธศาสตร์ชี้ นาสาหรับการด าเนินงานอย่างต่อเนื่อง เพื่อการปฏิรูปการศึกษา การบริหาร และการจัดการด้านศาสนา ศิลปะ และวัฒนธรรม ที่สอดคล้องกันทั้งประเทศ ด้วยการนา สาระตามกาหนดไว้ในรัฐธรรมนูญ พระราชบัญญัติการศึกษา แห่งชาติ และนโยบายรัฐบาล ที่มุ่งพัฒนาสังคมให้เป็นสังคม แห่งความรู้ นาพาไปสู่ระบบเศรษฐกิจฐานความรู้ ให้คนไทยทั้ง ปวงได้รับโอกาสเท่าเทียมกันที่จะเรียนรู้ ฝึกอบรมได้ตลอดชีวิต และมีปัญญาเป็นทุนไว้สร้างงานสร้างรายได้ พาประเทศให้รอด พันจากวิกฤตเศรษฐกิจและสังคมพร้อมทั้งสอดรับกับวิสัยทัศน์ การพัฒนาระยะยาว 20 ปี ของแผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคม แห่งชาติ ฉบับที่ 9 กับพระราชบัญญัติ กาหนดแผนและขั้นตอน การกระจายอ านาจให้แก่องค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น พ.ศ. 2542 รวมทั้งพระราชบัญญัติและระเบียบอื่น ๆ ที่เกี่ยวข้องมา กาหนดเป็นแผนปฏิรูปหลักด้านการศึกษา ศาสนา ศิลปะ และ วัฒนธรรม The 1977 National Education Scheme divided education into 4 levels; namely pre-school education, elementary education with 6 years schooling, secondary education divided into 2 levels: lower and upper secondary level with 3 years schooling for each level, and higher education level. The 1992 National Education Scheme provided the learners with the opportunity to develop themselves through continuity and life-long education in the forms of formal and non-formal schooling systems. The 2006 - 2016 National Education Scheme is a strategic plan, providing guidance for harmonious continuity of implementation at the national level of each plan/project for education reform, and administration and management of affairs relating to religion, art and culture. The National Scheme represents the major reform plan, bringing together the relevant provisions of the Constitution and the National Education Act. It is also based on the government policy aimed at transforming the society into a society of knowledge, leading to a knowledge-based society, enabling all Thai people to have equal access to lifelong learning and training, and endowed with intellect, serving as a capital for income–generating employment, thus saving the country from the economic and social crisis. The National Scheme is also in harmony with the vision of the long-term development of 20 years, enunciated in the Ninth National Economic and Social Development Plan as well as the Act Stipulating the Plan and Steps forDecentralizing authority to the LocalAdministration Organizations of 1999 and other relevant laws and regulations. 108 สถิติการศึกษา

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA3NzA0Nw==