43
3.2.5 การศึ
กษาระดั
บอาชี
วศึ
กษา
ค ่
าน ิ
ย ม ใน ส ั
ง ค ม ไท ย เกี
่
ย ว ก ั
บ เ รื
่
อ ง
การศ ึ
กษ าย ั
งคง เป ็
นการ เรี
ยน ในส ายส าม ั
ญ
จ า ก จ า น ว น น ั
ก เ ร ี
ย น น ั
ก ศ ึ
ก ษ า ใ น ร ะ ด ั
บ
ชั
้
นมั
ธยมศึ
กษาตอนปลาย 2 ล้
านคน มี
ประมาณ
เจ็
ดแสนที่
เรี
ยน ในอาชี
วศึ
กษา แม้
การ เรี
ยน
สายอาชี
วะมี
แนวโน้
มเพิ่
มขึ้
น แต่
ก็
ยั
งไม่
สามารถ
ตอบสนองต่
อความต้
องการของตลาดแรงงาน
ได้
เพี
ยงพอ ในบางอุ
ตสาหกรรมต้
องการนั
กศึ
กษา
ที่
สามารถทางานได้
ทั
นที
แต่
หลั
กสู
ตรการเรี
ยน
การสอนยั
งไม่
ครอบคลุ
ม
จากข้
อมู
ลการสารวจความต้
องการ
แรงงานของสถานประกอบการ พ.ศ. 2556
พบว่
า
อาชี
พที่
ขาดแคลนและผู้
ประกอบการต้
องการ
มากที่
สุ
ด ได้
แก่
ช่
างฝี
มื
อและผู้
ปฏิ
บั
ติ
งาน
3.2.5 Vocational Education
The social values of education in
Thailand are still focusing on general
education. From 2 million of students, of
these, there were 700, 000 vocational
students. Although vocational education
system is promoted to support the labour
market needs in some certain fields, it still
cannot meet the needs of the labour’s
market, especially in some fields of
industry, the curriculum was not so
inclusive.
The 2013 Survey on Labour Demand
of Establishment presented that “craft
and related trades” were in needs of the
establishments.
ตาราง 3.5 นั
กศึ
กษาประเภทอาชี
วศึ
กษา จาแนกตามประเภทการศึ
กษา ปี
การศึ
กษา 2556-2558
Table 3.5 Student in Vocational Education By Type of Education: Academic Year 2013-2015
ประเภทการศึ
กษา
ปี
การศึ
กษา/Academic Year
Type of Education
2556/2013 2557/2014 2558/2015
รวม
100.0
100.0
100.0
Total
ปวช.
69.8
69.0
66.1
Certificate in Vocational Education
ปวส.
30.1
30.9
33.5
Diploma in Vocational Education
ปทส.
0.1
0.1
0.4 Higher Diploma in Vocational
Education
ที่
มา:
สถิ
ติ
การศึ
กษาของประเทศไทย ปี
การศึ
กษา 2555-2556 และปี
การศึ
กษา 2556-2557
สานั
กงานเลขาธิ
การสภาการศึ
กษา
Source: Educational Statistics of Thailand: Academic Year 2012-2013, Academic Year 2013-2014,
Office of the Education Council.