39
3.2 ระบบการศึ
กษา
3.2.1 ประเภทของระบบศึ
กษา
ร ะ บ บ ก า ร ศึ
กษ า ข อ ง ป ร ะ เ ท ศ ไ ท ย
แบ
งออกเป
น 2 ระบบใหญ
ๆ คื
อ
การศึ
กษาในระบบ
เป
นการศึ
กษาที
่
มี
แบบแผน และการวั
ดผลที
่
แน
นอน
แบ
งเป
น 2 ระดั
บ ได
แก
การศึ
กษาขั้
นพื้
นฐานและ
การศึ
กษาขั
้
นอุ
ดมศึ
กษา โดยการศึ
กษาขั
้
นพื
้
นฐาน
ประกอบด
วย ระดั
บก
อนประถมศึ
กษา ประถมศึ
กษา
และมั
ธยมศึ
กษา มี
จํ
านวนป
การศึ
กษาไม
น
อยกว
า
12 ป
การศึ
กษานอกระบบ
เป
นการศึ
กษาที
่
จั
ดขึ
้
น
โดยมุ
งพั
ฒนาความรู
ความสามารถของผู
เรี
ยนในการ
พั
ฒนาตนเอง หลั
กสู
ตรการเรี
ยนการสอน ตลอดจน
การวั
ดผลสอดคล
องกั
บสภาพและความต
องการของ
ผู
เรี
ยน เป
นการศึ
กษาที
่
เป
ดโอกาสให
ผู
ที่
ไม
สามารถ
เรี
ยนในระบบโรงเรี
ยนได
มี
โอกาสเข
าถึ
งการศึ
กษา
ในระบบป
การศึ
กษา 2557
1/
มี
นั
กเรี
ยน
และนั
กศึ
กษาที
่
เข
าเรี
ยนในระบบจํ
านวนทั้
งสิ้
น
12.8 ล
านคน คิ
ดเป
นร
อยละ 79.4 จากจํ
านวนเด็
ก
ในวั
ยเรี
ยนทั้
งหมด 16.3 ล
านคน ซึ่
งลดลงประมาณ
ร
อยละ 0.3 (ร
อยละ 79.7) จากป
การศึ
กษา 2556
โดยสั
ดส
วนนั
กเรี
ยนระดั
บก
อนประถมศึ
กษา
ร
อยละ 19.0 ระดั
บประถมศึ
กษา ร
อยละ 35.4
ระดั
บมั
ธยมศึ
กษา ร
อยละ 32.3 และระดั
บอุ
ดมศึ
กษา
ร
อยละ 13.3
1/ สรุ
ป ณ 10 มิ
ถุ
นายน 2557
3.2
Education System
3.2.1 Type of Education System
The education system in Thailand
is classified into 2 main types; formal and
non-formal education. Formal Education
would have specific from and fixed result
assessment. The education levels divided
into 2 levels; namely the basic education
and higher education. The basic education
consists of pre-primary, primary and
secondary level, of total school years not
less than 12 years. Non formal education
service is set up to provide more
opportunities to people who are not being
able to access formal education system.
This non formal education system aims to
develop knowledge and ability of the
students to develop themselves, by
adjusting curriculum, ways of learning and
teaching, including learning assessment to
suit their needs and conditions.
In academic year 2014
1/
, there
were 12.8 million or 79.4% of pupils
and students attending schools in
formal education, out of 16.3 million.
This decreased about 0.3% from the
academic year 2013 (79.7%). The
proportions of pre-primary students were
19.0%, 35.4% in primary level, 32.3% in
secondary level and 13.3% in higher
education level.
1/ As of 10
th
June 2014.