46
3.2.6 การศึ
กษานอกระบบโรงเรี
ยน
การจั
ดการศึ
กษานอกระบบโรงเรี
ยน เพื
่
อ
ขยายการศึ
กษาให
ครอบคลุ
มผู
ขาดโอกาสเข
าเรี
ยน
ในระบบ และเอื
้
ออํ
านวยให
ผู
เรี
ยนสามารถเลื
อก
การเรี
ยนการสอนที
่
เหมาะสมกั
บผู
เรี
ยน ซึ
่
งเป
น
ทางเลื
อกของการศึ
กษาอี
กรู
ปแบบหนึ
่
งที
่
ภาครั
ฐ
ควรให
ความสํ
าคั
ญเช
นกั
น เนื
่
องจากมี
จํ
านวน
ผู
เรี
ยนอยู
ในระบบนี
้
ประมาณ 6 ถึ
ง 7 ล
านคน
มี
2 ใน 3 เรี
ยนอยู
ในการศึ
กษาประเภทสายอาชี
พ
รองลงมาเป
นสายสามั
ญศึ
กษา
3.2.6 Non-formal Education
The Thai government has set up
non-formal education so as to support
vulnerable groups to access education,
which they could select, types of studying
to suit them. There were about 6-7 million
population in the non-formal education
system, of these, about two-thirds of
students are more likely to study vocational
education, followed by general education.
ตาราง 3.6 ผู
เรี
ยนประเภทการศึ
กษานอกระบบโรงเรี
ยน จํ
าแนกตามประเภทการศึ
กษา ป
การศึ
กษา 2554-2556
Table 3.6 Student in Non Formal Education by Type of Education: Academic Year 2011-2013
ประเภทการศึ
กษา
ป
การศึ
กษา/Academic Year
Type of Education
2554/2011 2555/2012 2556/2013
รวม
100.0
100.0
100.0
Total
การส
งเสริ
มการรู
หนั
งสื
อ
2.7
3.1
4.1
Learning Promotion
การศึ
กษาเพื่
อชุ
มชนในเขตภู
เขา
1.3
2.0
1.2
Learning for Hill Tribe
สายสามั
ญศึ
กษา
24.5
40.4
25.0
General Education
สายอาชี
พ
71.5
54.4
69.6
Vocational Certificate
ที่
มา:
สถิ
ติ
การศึ
กษาของประเทศไทย ป
การศึ
กษา 2554 ป
การศึ
กษา 2555-2556 และป
การศึ
กษา 2556-2557
สํ
านั
กงานเลขาธิ
การสภาการศึ
กษา
Source: Statistic Education of Thailand: Academic Year 2012, Academic Year 2012-2013, Academic Year 2013-2014,
Office of the Education Council.