Social Indicators 2015 - page 55

45
3.2.5 การศึ
กษาระดั
บอาชี
วศึ
กษา
ค 
า น ิ
ย ม ใ นส ั
ง คม ไ ท ย เ กี
ย ว ก ั
บ เ รื
อ ง
กา รศึ
กษายั
งคง เ ป 
นกา ร เ รี
ยน ในสายสาม ั
จ า ก จํ
า น ว นน ั
ก เ ร ี
ยน น ั
กศ ึ
กษ า ใ น ร ะ ด ั
บชั
มั
ธยมศึ
กษาตอนปลาย 2 ล
านคน มี
ประมาณเจ็
แสนที
เรี
ยนในอาชี
วศึ
กษา แม
การเรี
ยนสายอาชี
วะ
มี
แนวโน
มเพิ
มขึ
น แต
ก็
ยั
งไม
สามารถตอบสนองต
ความต
องการของตลาดแรงงานได
เพี
ยงพอ ในบาง
อุ
ตสาหกรรมต
องการนั
กศึ
กษาที
สามารถทํ
างานได
ทั
นที
แต
หลั
กสู
ต ร ก า ร เ รี
ยนก า ร สอนยั
ง ไ ม
ครอบคลุ
จากข
อมู
ลการสํ
ารวจความต
องกา ร
แรงงานของสถานประกอบการ พ.ศ. 2556 พบว
อาชี
พที
ขาดแคลนและผู
ประกอบการต
องการมาก
ที่
สุ
ด ได
แก
ช
างฝ
มื
อและผู
ปฏิ
บั
ติ
งาน
3.2.5 Vocational Education
The social values of education in
Thailand are still focusing on general
education. From 2 million of students, of
these, there were about 700,000
vocational students. Although vocational
education system is promoted to support
the labour market needs in some certain
fields, it still cannot meet the needs of
the labour’s market.
The 2013 Survey on Labour Demand
of Establishment presented that “craft
and related trades” were in needs of the
establishments.
ตาราง 3.5 นั
กศึ
กษาประเภทอาชี
วศึ
กษา จํ
าแนกตามประเภทการศึ
กษา ป
การศึ
กษา 2554-2556
Table 3.5 Student in Vocational Education By Type of Education: Academic Year 2011-2013
ประเภทการศึ
กษา
ป
การศึ
กษา/Academic Year
Type of Education
2554/2011 2555/2012 2556/2013
รวม
100.0
100.0
100.0
Total
ปวช.
67.0
70.2
69.8
Certificate in Vocational Education
ปวส.
32.8
29.8
30.1
Diploma in Vocational Education
ปทส.
0.2
0.1
0.1 Higher Diploma in Vocational
Education
ที่
มา:
สถิ
ติ
การศึ
กษาของประเทศไทย ป
การศึ
กษา 2554 ป
การศึ
กษา 2555-2556 และป
การศึ
กษา 2556-2557
สํ
านั
กงานเลขาธิ
การสภาการศึ
กษา
Source: Statistic Education of Thailand: Academic Year 2012, Academic Year 2012-2013, Academic Year 2013-2014,
Office of the Education Council.
1...,45,46,47,48,49,50,51,52,53,54 56,57,58,59,60,61,62,63,64,65,...360
Powered by FlippingBook